Norwegian reviews
Det er mye å gråte over i den danske filmen «Kunsten å gråte i kor». Men det er også mye å le av. Selv om latteren ofte blir sittende fast nederst i halsen et sted.
Vi møter en særdeles dysfunksjonell familie i en søvnig dansk by på 70-tallet. Mor drukner sine sorger i sovemedisiner mens far sliter med selvmordstanker. Sier han i alle fall. Vi forstår litt etter litt at fars stadige selvmordstrusler egentlig bunner i at han vil ha trøst. En «trøst» som viser seg å være av en type karakter som får det til å gå kaldt nedover ryggen til oss i publikum.
Barnslig slør
- Når far er glad så glemmer han å ta livet av seg, sier den snusfornuftige 11-årige Allan som er hovedpersonen i filmen.
Det er gjennom hans øyne vi opplever historien. Og det er nettopp dette perspektivet som gjør denne filmen så spesiell. Vi opplever overgrepene gjennom et barnslig slør som på et finurlig vis tar brodden av de mest støtende scenene. For barn oppfatter ting på en annen måte enn oss voksne. Og veldig ofte tar de ansvar for ting de rett og slett ikke forstår.
Begravelses-fetish
Allan ser etter hvert på det som sin oppgave å holde faren fornøyd. Han presser sin eldre søster til å trøste faren om natten. Så går det et lys opp for den unge gutten når han forstår at det som virkelig løfter farens humør er når han får lov til å holde begravelsestaler. Den mislykkede, ynkelige melkemannen har nemlig et overraskende språklig talent som får alle som hører på til å knekke sammen og gråte nettopp i kor. Ved hjelp av svulstige klisjeer får han selv den tøffeste machomann til å bryte hulkende sammen. Problemet er at det rett og slett ikke er nok begravelser til å holde familie-tyrannen lykkelig.
Ingen lette løsninger
Uforglemmelig
«Kunsten å gråte i kor» har mye interessant å si om hvor lojale barn kan være mot foreldrene sine, uansett hva de måtte gjennomgå av grusomheter. Det er et innsiktsfullt, dønn ærlig portrett av mentale lidelser og seksuelle overgrep – samt en velobservert, svart komedie. Hjerteskjærende trist og oppriktig morsom på samme tid. Litt av en kombinasjon å mestre i sin første film!
Filmen tar opp alvorlige temaer, men er likevel full av humoristiske innslag. På den måten blir ikke filmen så tragisk som den fort kunne blitt, samtidig som humoren forsterker det alvorlige. Det er umulig å ikke bli påvirket når man ser hvordan barna takler farens problemer. Men en film som kun spiller på disse følelsene ville blitt for vond å se.
Velspilt og komisk, men mest av alt et dypt tragisk familiedrama.(...)
Det er noe Roy Anderssonsks over Peter Schønau Fogs langfilmdebut «Kunsten å gråte i kor». På den ene siden har han laget et overbevisende, tragisk og velspilt familiedrama. På den andre siden har han maktet å blande det dypt tragiske med det patetiske og komiske. Resultatet er en film som mest av alt irriterer og gjør forbannet. Ikke på grunn av manglende kvaliteter eller plump humor. Men fordi du – i alle fall jeg – aldri før har følt et så sterkt ønske om filleriste filmens karakterer. I enkeltes tilfelle nærmest kvele.
Det som gjør filmen interessant, gripende og vel verdt å se, er dynamikken som oppstår ved at fortelleren, 11-årige Allan, ser faren sin på en helt annen måte enn vi som tilskuere gjør. Derfor blir oppbygningen mot sannhetens øyeblikk heftig både for gutten og oss.
Kunsten å lage en alvorlig god film